Ha estat estudiat a fons per les humanitats la importància del joc dins de la construcció dels homes com a éssers socials?
De cara a buscar algunes de les causes objectives que responguin a l'auge estratosfèric que el mercat dels jocs de Mesa han experimentat en els últim anys, Joaquim Dorca opta per una explicació social.
Joaquim Dorca, actual CMO de Devir, és una de les persones més vinculades als jocs de taula de la indústria espanyola i catalana. El seu coneixement d’un mercat que ha ajudat a aixecar és molt ampli i per això les seves reflexions són especialment pertinents.
Joaquim Dorca explica en aquest text perquè les activitats que impliquen joc i relacions amb altres persones fan feliç l’ésser humà. Parlant estrictament en termes biològics,...
Totes les revolucions tenen un començament i un moment que les defineix com a tal. I encara que l’auge i el boom dels Jocs de Taula Moderns pot ser més un cúmul de circumstàncies econòmiques,...
Un dels símptomes que ens mostra que una indústria està en plenes facultats és l’aparició i consolidació d’esdeveniments perquè els creadors, dissenyadors i aficionats puguin conèixer-se,...
Si existeix un joc que ha marcat un abans i un després al món dels Jocs de Taula aquest és Catan. Joaquim Dorca explica així el sorgiment dels anomenatseurogames.
Una de les característiques que han fet que els Jocs de Taula s’hagin convertit en el que són avui dia és l’afany de col·leccionisme dels jugadors habituals.
L’actual generació de joves al voltant dels 20 anys, és a dir la generació anomenada Z, té una sèrie de valors i habilitats que trenquen del tot amb les generacions anteriors.
La comunicació és fonamental en quasi tots els entorns empresarials i en un univers com el dels Jocs de Taula, és molt important que les editorials expliquin molt bé com són els seus jocs.
Per acabar amb aquesta sèrie d’articles al voltant del llibreManual de Joc de l’any 2019 escrit per Joaquim Dorca i seguint les seves reflexions a l’epíleg,...
Al mastodòntic treball d’investigació d’Antonio Catalán, un punt summament interessant que tracta amb tot el rigor que mereix és l’estudi dels jocs de taula des del camp...
Existeix en l’imaginari col·lectiu un batibull de definicions que confon, en moltes ocasions, els jocs amb les joguines, o aquestes últimes amb els jocs de taula.
Realitzar una història dels jocs de taula sempre és arriscat. Corres el risc d’obviar algun ítem o esdeveniment important, o deixar de banda alguna editorial o dissenyador que ha estat rellevant.
Que la impremta és un invent que va fer avançar la humanitat és innegable, igual que va suposar un avenç per la transmissió del coneixement,...
Els jocs de taula pertanyen a una unitat conceptual més gran: els jocs. Es situen en un espai entre el joc i la joguina, perquè compten amb un element físic col·leccionable,...
Antonio Catalán prova d’enquadrar les diferents tendències i intents de definició del complex món canviant dels jocs de taula.
Seguint el treball d’Antonio Catalán, el present article vol realitzar un compendi d’algunes definicions que ens poden ajudar en l’àrdua tasca de definir els jocs de taula moderns (JMM).
Que existeixen múltiples JMM orientats al joc pur, a la diversió, és una realitat. Però algunes de les mecàniques i característiques d’aquests jocs s’han aplicat en altres àmbits per ajudar a desenvolupar altres aspectes de l’ésser humà.
Els jugadors. Aquests éssers actius, de vegades molestos, tan primmirats, tot i que sempre entretinguts, fidels, sincers i entusiastes.
Siguem sincers: als jugadors hàbils ens agrada col·leccionar. Ja siguin còmics, llibres o sobretot jocs de taula, una part important del hobby és aconseguir una bona ludoteca.
Seguint el fil de la investigació d’Antonio Catalán al voltant del fenomen dels jocs de taula moderns (JMM) hem de destacar aquells que fan possible que un joc arribi a les nostres mans.
Antonio Catalán s’endinsa en aigües pantanoses seguint el concepte de cultura i producte cultural. No obstant, el producte cultural és creat per la indústria cultural amb continguts simbòlics i...
Al món híper globalitzar en el que ens ha tocat viure, les relacions socials es difuminen darrera una pantalla. Tot i que no exempt de tòpics,...
Mentre que als mitjans de comunicació generalistes espanyols els jocs de taula moderns han aparegut només de forma esporàdica, sempre acompanyats d’un toc sensacionalista,...
Des del moment en que una editorial decideix que un joc de taula ha de sortir al mercat, comença una sèrie de processos d’edició, producció i distribució que fan possible que vagis a la teva botiga habitual i puguis comprar-lo.
El mercat dels jocs de taula moderns està en ple creixement. Tot i que lluny de la monstruositat que arrossega la indústria del videojoc, la veritat és que tots els ulls s’estan fixant sobre els jocs de taula.
Dins d’aquesta sèrie d’articles on analitzem el treball d’Antonio Catalán, pot ser que aquesta sigui una de les preguntes més importants que ens podem fer.
Una pregunta perfectament legítima, si partim de la creença que els jocs de taula són un producte cultural, sí que es poden classificar com a art.
Hem vist, al llarg d’aquesta sèrie d’articles, l’escrupolós treball d’Antonio Catalán sobre els jocs de taula en la seva polièdrica complexitat.