Un tema del qual s'ha parlat molt durant els darrers anys són les eines de seguretat als jocs de rol. Hi ha moltes opcions i encara més opinions, però ens agradaria comentar una mica què són, perquè s'utilitzen i quines són les més habituals per tal que qualsevol persona que no les conegui pugui saber una mica més sobre elles i valorar si vols incorporar-les a les seves partides de rol.

 

Què són les eines de seguretat?

Una partida de rol es basa en la comunicació i la confiança entre els seus participants, els quals ajudaran al fet que la història que s'està explicant flueixi millor. Però a vegades ens trobarem que les persones que estan compartint taula no es coneixen entre elles o, encara que faci temps que es coneguin, la temàtica d'aquella partida toca un tema o una situació que pot resultar controvertida o molesta.

Quan això passa poden donar-se situacions d'incomoditat a la taula. Cada taula ho pot resoldre de formes diferents, però les eines de seguretat sorgeixen per mitigar aquestes situacions i ajudar a fer que tothom pugui gaudir de la partida intentant que no el joc no s'aturi.

Hi ha moltes eines diferents que es poden utilitzar en conjunt o per separat, depenent de la situació, però ens agradaria parlar-vos de les més utilitzades i de les que creiem que poden ser més fàcils d'implementar a les vostres partides.

 

Sessió 0

La sessió 0 no és exactament una eina de seguretat, però hem volgut destacar-la perquè creiem que pot ajudar a evitar/reduir moltes d'aquestes situacions incòmodes evitant que tinguin lloc des del principi.

La sessió 0 és una sessió prèvia al joc on tota la taula comenta quines són les seves expectatives per a la partida i on es poden parlar dels límits de cadascú.

Una sessió 0 no té per què ocupar tota una sessió de joc, pot ser només una estona al principi de la partida on s'explica el to, gènere de la partida i es comprova si tothom està a gust.

En una sessió 0 es pot acordar l'ús d'unes eines o unes altres, es pot marcar el to general de la partida i es pot utilitzar perquè qui dirigeix la partida i qui la juga comuniquin les seves expectatives per a la partida o la campanya i puguin ajustar-les al que s'espera la resta de la taula.

La sessió 0 no només pot resultar útil per a marcar límits o temes que resulten incòmodes o complicats, sinó que també es pot utilitzar per establir altres protocols d'organització de la partida, com ara què es farà amb un personatge quan falti el seu jugador, cada quant es jugarà o qualsevol altre tema que creieu que sigui important.

 

La targeta X

La targeta X és una mecànica que permet que qualsevol (ja sigui qui està dirigint o qui juga) elimini un contingut amb el qual no se senti bé durant la partida interrompent el mínim possible.

Habitualment s'utilitza una targeta o una carta amb una X dibuixada que se situa en un espai on tothom pugui accedir. En partides en línia es pot usar algun símbol pactat prèviament al xat comú o fer un gest creuant els braços en pantalla.

Quan alguna persona se senti incòmoda pot avançar la targeta (o fer el gest) i indicar a quin contingut es refereix i aquest contingut es canviarà, s'ignorarà o s'eliminarà completament segons sigui necessari. No s'espera que la persona que faci servir la targeta X doni explicacions més enllà d'indicar a què contingut es refereix i la resta de la taula no hauria de pressionar-la més enllà.

La targeta X és una creació de John Stavropoulos i és una eina publicada amb llicència Creative Commons Reconeixement- Compartir Igual 3.0 genèrica de la qual es pot trobar més informació a http://tinyurl.com/x-card-rpg

 

Línies i vels

Línies i vels és una eina que permet que el grup decideixi amb antelació quina és la seva tolerància a determinats temes indicant si prefereixen que sigui un tema que no aparegui en absolut a la partida (una línia) o que sigui un tema que sí que pugui aparèixer, però que no es descrigui en detall (un vel).

El més habitual és que el grup decideixi quines línies i vels vol tenir durant la partida abans de jugar-la (per exemple, a la sessió 0) però pot donar-se el cas que surti un tema del qual no s'havia parlat prèviament i que es pugui establir una línia o un vel en el moment.

 

Fos a negre

La darrera de les eines que us volem comentar és el fos a negre. Aquesta tècnica consisteix a donar un final a una escena en un moment en què es pot estar tornat complicada per a algú fent un "fos a negre", és a dir, acabant l'escena sense descriure el final i deixant que la imaginació de cada participant es faci una idea de com acaba. És molt habitual als mitjans audiovisuals, en especials en escenes de sexe en pel·lícules i sèries amb un to més familiar.

 

Esperem que aquest article us hagi donat una idea d'algunes de les eines més usuals i de com utilitzar-les i que això us ajudi a fer que tothom es diverteixi i gaudi de la partida.