Amb una temàtica immersiva, el títol dissenyat per Carmen G. Jiménez combina les mecàniques més modernes per crear una experiència lúdica de primer nivell

Jerusalem, primavera de l’any 33. Una multitud es congrega a les portes de la ciutat per donar la benvinguda a Jesús de Natzaret, que es disposa a celebrar la Pasqua amb els seus apòstols i seguidors. Amb una missatge revolucionari, ha sumat partidaris arreu, però també mirades de recel entre les autoritats religioses. Aviat se celebrarà la Santa Cena i es segellarà el destí d’un dels personatges més influents de la història de al humanitat.

A Ierusalem. Anno Domini, cada jugador representa una de les comunitats de seguidors de Jesús de Natzaret que han vingut fins la capital de Judea des de ciutats i llogarets propers. Aquests seguidors volen aproximar-se fins el lloc on se celebrarà la Santa Cena i situar-se el més a prop possible dels seients de Jesús i els apòstols. Al llarg de la partida els jugadors gestionaran recursos, faran favors o escoltaran paràboles.

L’objectiu del joc és sumar punts gràcies als seguidors: com més a prop estiguin dels apòstols i de Jesús, major nombre de punts de victòria obtindran al final de la partida (excepte els que estiguin a prop de Judes, que per contra restaran punts). També sumen punts les fitxes de paràbola, en funció de la quantitat, o les fitxes d’ofrena.

Els components

El tauler central de Ierusalem. Anno Domini està dividit en varies zones de joc. A l’esquerra es mostren diferents ubicacions: el mercat (o mahane), el desert, la muntanya i el temple. Al mercat podrem comprar cartes, que milloraran la nostra mà i així podrem fer més accions. Al desert, la muntanya i el llac podrem col·locar als nostres seguidors per aconseguir pedres, pans i peixos. I al temple es poden fer servir els denaris per visitar qualsevol localització.

Al centre del tauler hi trobem el menjador on se celebra la Santa Cena. Jesús es troba al centre i al seu voltant s’aniran asseient els apòstols, que al principi de la partida esperen pacients en una sala lateral. Al llarg de la partida, els jugadors distribuiran els 12 apòstols i als seus propis seguidors en diferents punts del menjador per intentar sumar el màxim de punts de victòria possibles, a més d’obtenir el benefici del lloc en el que col·loquin el peó. A sota del menjador trobem el marcador de favors amb les cartes de l’Any 33, les més poderoses del joc. A la part inferior hi ha les fitxes de les 7 paràboles, que es poden obtenir per sumar punts addicionals durant el desenllaç de la partida. Per últim, al marge dret, hi ha el marcador del Sanedrí que desbloqueja recompenses a mesura que la fitxa avança i que marca el final de la partida quan el marcador arriba a l’última casella.

A més del tauler central, a Ierusalem. Anno Domini, els jugadors compten amb un tauler personal en què aniran jugant les cartes de la mà, acumularan paràboles i gestionaran recursos i seguidors. Fer un ús òptim dels espais del magatzem, a la part dreta, és vital, ja que comparteixen lloc els diferents recursos, els peons dels seguidors i les fitxes d'ofrena.

La partida

Una partida a Ierusalem. Anno Domini s’estructura en diversos torns en què els jugadors alternen un conjunt d'accions. La primera acció que duen a terme consisteix a jugar una carta de la mà, que col·loquen en un dels tres espais del tauler personal. A continuació, la carta es resol en dos passos: duent a terme l'acció de la ubicació que mostra la carta i resolent les accions de seguidor que es mostrin a la part inferior. Entre les accions disponibles, els jugadors podran escoltar paràboles, anar al sopar, canviar de lloc, fer un favor, obtenir denaris, entre d'altres. A mesura que avanci la partida i aconsegueixin millors cartes, s'ampliaran les possibilitats.

Després de jugar la carta els jugadors podran activar l'acció opcional 'Visitar un apòstol' sempre que la seqüència de les seves cartes al tauler personal coincideixi amb la requerida a l'espai de la Santa Cena. Gràcies a aquesta acció podrem situar els 12 apòstols al voltant de Jesús i obtenir el seu valuós agraïment que es tradueix en punts de victòria. Finalment, els jugadors podran comprar una carta al mercat (o Mahane) i reposar la mà per al proper torn.

Els torns s'aniran succeint mentre la paciència del Sanedrí s'esgota. Quan això passa, simbolitzat per una fitxa que es va desplaçant pel marcador de la part dreta del tauler central, es desencadena el final de partida. En aquest punt es resoldrà una darrera fase de puntuació i es determinarà el guanyador.

Ierusalem. Anno Domini adapta algunes regles en partides per a dos jugadors, que garanteixen que es pugui viure una gran experiència de joc independentment del nombre de participants. D’altra banda, també compta amb un mode solitari desafiant en què el jugador s'enfronta a Barrabás.

Una experiència immersiva

El joc compta amb un apartat gràfic evocador que combina l'estil realista del

val·lisoletà Enrique Corominas i del nigerià L.A. Draws amb la iconografia d'inspiració romànica medieval a càrrec de David Esbrí que el doten d'una gran personalitat. Juntament amb algunes de les mecàniques més innovadores dels jocs de taula moderns, Ierusalem. Anno Domini es presenta com un repte a l'abast de jugadors més experimentats, però també com a proposta apta per a tots els públics.

Devir és reconeguda internacionalment pel caràcter innovador de les temàtiques que

presenten els seus jocs (el Rèquiem de Mozart a Lacrimosa n'és un exemple). El cas d'ambientar un joc de taula en la Santa Cena és considerat per la crítica com una elecció veritablement audaç.

Ierusalem. Anno Domini és l'òpera prima de Carmen G. Jiménez, llicenciada en Teologia a la Facultat de Granada. La seva relació amb els jocs de taula moderns es remunta al 2015, quan es va apuntar a l'associació de Huelva Mentes Hexagonadas i va descobrir un món apassionant. Després de llargues partides a Els pilars de la Terra, 7 Wonders, Mombasa, Gran Austria Hotel o Trajano, va començar a donar voltes a la idea de crear un joc centrat en la vida de Jesús i en l'episodi de la Santa Cena. “Em venia de gust explicar la seva història d'una manera diferent de com se'l coneix habitualment”, explica. Amb un munt de partides a l'esquena, va començar a donar voltes a diferents mecàniques, va decidir que havia d'incorporar cartes i evitar els daus i tenia clar que havia de ser un joc en caixa gran. Durant la pandèmia va donar forma a la idea i després de múltiples proves i ajustaments, va presentar el joc en un concurs de prototips de la fira Meeple Factory de Granada i va guanyar el primer premi. Gràcies a aquesta empenta, un mes més tard va presentar el prototip al Festival DAU de Barcelona, ​​on va cridar l'atenció de l'editor de Devir, David Esbrí. La resta ja és història.

Punts de venda

T’atrau la temàtica del joc? T’agraden els reptes? No esperis més i reserva avui mateix Ierusalem. Anno Domini als nostres Punts de venda.