VIII - Canviant els estereotips: Nerd is the new cool

Canviant els estereotips: Nerd is the new cool

L’actual generació de joves al voltant dels 20 anys, és a dir la generació anomenada Z, té una sèrie de valors i habilitats que trenquen del tot amb les generacions anteriors. Sense voler entrar en les peculiaritats, fortaleses, i debilitats de tota una generació, si que volem destacar dos elements que fan que siguin especialment permeables a la cultura dels Jocs de Taula. Per un cantó, són una generació que s’ha criat des de petits fent anar les XXSS i internet i això els ha accelerat a un tipus d’oci digital basat en els videojocs, el manga, els súper herois, etc. A més a més, són una generació molt més oberta a allò diferent: els friquis estan de moda gràcies a una sèrie de referents que les anteriors generacions no teníem. 

 

Dorca comença posant el focus en la competència dels Jocs de Taula:“Els jocs de taula no competeixen només amb els videojocs. Ho fan també amb el temps d’oci sedentari i passiu davant el televisor, el temps destinat a activitats extraescolars -necessàries o no- o competeixen per les hores destinades a sortir a córrer. En definitiva, conceptualment, la competència es desenvolupa dins el marc«a què dedico el temps que m’ha estat concedit» i no tant en el marc dels diners que costa l’activitat en sí”. 

 

Dorca parla des de la posició de qui està treballant dins una gran editorial i vol arribar a les persones mitjançant estratègies de màrqueting que s’han comprovat efectives, no obstant. L’increment de les vendes dels Jocs de Taula ha estat increïble:“Com els hi expliquem a les persones que jugar els hi agrada i que han de recuperar aquesta diversió que coneixen i enyoren? Quines barreres hem de saltar? Com aconseguim que apostin per donar-los-hi una oportunitat als jocs de taula? El primer pas per enganxar-los és la prescripció de la categoria a través d’un joc en concret.” 

 

El màrqueting dels Jocs de Taula ha d’entendre directament què vol el jugador i com ho vol. Ens diu Dorca:“Per aconseguir-ho actuarem tal com ens recomana Peter Drucker: «l’objectiu del màrqueting és el de conèixer i comprendre el consumidor tan bé que el producte es vengui per si sol». 

 

“Qui vol jugar? Tot el món. Qui proposarà fer una partida? Algú que ho ha fet recentment o que ha sentit que altres famílies o amics o fan regularment. En un entorn de grup, qui proposarà comprar un joc? En l’actualitat, i sense entrar en les raons profundes, si es tracta d’un objectiu socialitzador o de cohesió de grup, serà sovint una proposta femenina, en comptes de si el propòsit és la competitivitat centrada en un repte, que llavors serà masculina.”

Els nerds estan de moda

Joaquim Dorca ressalta la importància de les dones dins el món dels Jocs de Taula. Tot i que a les botigues especialitzades o a les jornades de Jocs de Taula les dones tenen una presència no tan àmplia, Dorca aporta una dada esperançadora:“De totes maneres, quan parlem de nous grups estables de joc, les dones tenen un pes molt important. Google Analytics ens indica que les visites a les webs de les editorials de jocs estan repartides paritàriament entre ambdós sexes. En l’actualitat, això pot semblar normal, o una banalitat. Però la realitat és que venim d’entorns de joc repartits al 90% VS el 10% entre ells i elles. Aquesta és una característica nova en relació al públic objectiu tradicional del joc de taula, cartes col·leccionables o rol”.

Com dèiem al principi, l’anomenada Generació Z ha canviat la forma en la qual consumeix els articles històricament considerats friquis. L’èxit de sèries i pel·lícules amb temàtica de ciència ficció o fantàstica només reforcen el fet que l’univers en el qual viuen els jocs de taula sigui més plural que mai. 

Dorca fa una diferència entre generacions posant el focus en l’anterior, és a dir, la Generació Millennial. Aquesta divisió és molt pertinent perquè els millennials tenen avui el poder adquisitiu per sostenir el mercat lúdic.“Siguem sincers: fa una generació el públic dels jocs de cartró eren majoritàriament homes, adolescents o joves adults, expulsats de l’entreteniment mainstream per la seva incapacitat de jugar bé al fútbol, de ballar o de relacionar-se amb noies. Eren aquells que en l’argot van ser definits com a frikis”. 

Continua en Joaquim parlant del públic friki:“Parlem de milions d’homes que van ser nens o adolescents abans de l’impacte d’internet a les nostres vides, criats els anys setanta, vuitanta i noranta, avui totalment enganxats a sèries com Stranger Things, llibres com Joc de Trons, còmics de Marvel o manga, i fans d’Star Wars, Indiana Jones, Jungla de vidre o Retorn al futur. Amb el temps, aquells que van ser friquis en major o menor mesura, van trobar bones feines, vivien en parella i, contra tot pronòstic, fins i tot es varen reproduir”.  

“Ara «nerd (friqui) is beautiful». Per altra banda, només en una generació, la que va de la generació X als millennials, la dona ha deixar de ser un satèl·lit respecte el fenomen del joc de taula per convertir-se en una part essencial de l’afició en condicions d’igualtat amb els homes pel que fa a criteri i necessitats. Es tracta d’una incorporació clau en l’eclosió de la indústria. Bàsicament la incorporació de la dona al món del joc de tauler com a part activa ha doblat el mercat en 15 anys”.

Nous jocs per nous jugadors

Hem vist que la cultura nerd està de moda. La gent cada vegada juga més. Una benedicció per les editorials que no obstant han d’esforçar-se a treure novetats que compleixin amb les expectatives d’un públic cada vegada més canviant:“Actualment s’ha establert una simbiosi en els grups de jugadors segons la qual tant la competitivitat com la sociabilitat són importants per decidir invertir temps a jugar presencialment. Però, a quin joc?”. 

 

“Hem dit que a tot el món li agrada jugar, però que no a tot el món li agrada jugar al mateix. Aquest és el primer escull que hem de superar per oferir una experiència de qualitat al consumidor. Hem de tenir present que els primers passos de l’afició als jocs de taula són determinants per seduir a nous jugadors. Les persones estan disposades a suportar una mala pel·lícula al cinema, i hi tornaran una i altra vegada sense problemes en un futur pròxim; d’igual manera, una mala temporada del nostre equip preferit no ens impedeix continuar veient els seus partits”. 

 

Tots els jugadors ens hem enfrontat, a l’hora de proposar Jocs als nostres amics no aficionats amb la pregunta: quin joc escullo? Volem que els nostres estimats puguin gaudir d’una experiència satisfactòria, que pugui suposar una porta d’entrada a un món que ens apassiona i que volem compartir. Diu Dorca:“Contràriament, una primera experiència frustrant al voltant d’un joc de taula pot tancar la porta per sempre als jugadors novells, que segurament hauran estat incitats a perdre el temps en alguna cosa de criatures o friquis per algun amic o familiar entusiasmat. Des del punt de vista de la indústria, des de l’editor a la botiga, inclús des del punt de vista del jugador expert que pretén transmetre la seva afició a més persones, resulta vital que els novells accedeixin al hobby a través de jocs adequats a ells. Sinó, sempre fugiran quan els hi proposin jugar una partideta”. 

 

No tots els jugadors són adients per tot el públic. Només uns pocs escollits encaixen bé en qualsevol grup: des d’una partida a casa els sogres fins a una amb els teus amics als que no els hi agrada el món friqui:“Entre els més de 100.000 jocs classificats a Board Game Geek, existeixen pocs jocs que reuneixin totes aquelles característiques que els facin atractius a l’hora de jugar i que siguin veritablement universals, per a tots els públics i, per tant, el tipus de joc adequat per un jugador novell”. 

 

“En el cas de Devir, són els jocs coneguts com els imprescindibles: Catan, Carcassone, Ubongo, Código Secreto, Fantasma Blitz…” 

 

* Este texto corresponde a una serie de lecturas y análisis del trabajo del año 2019 de Joaquim Dorca Manual de juegos para la Editorial Devir S.A. Iván Fernández Frías