José Ramón Palacios

Per als amants més recalcitrants dels videojocs dels vuitanta el seu nom pot haver passat desapercebut, però de cap manera la seva feina a la llegendària desenvolupadora Gamesoft, responsable de clàssics per als nostres ordinadors de 8 bits com Turbo Girl, El Capitán Trueno o Comando Quatro:  Palacios és responsable directe de la programació d'aquest últim. Ara és informàtic per a la comunitat de La Rioja i ferm defensor del software lliure.

En José Ramón es va introduir en aquesta afició a principis dels anys 10 d'aquest segle, fent de sac de boxa d'un company amb més experiència. Per construir aquesta nova inquietud i no deixar-s'hi un ronyó, va tirar de BoardGameGeek, el portal de referència mundial, i dels recurrents "print & play". El seu primer repte com a dissenyador va ser inscriure's al concurs d'aquest portal mundial per crear un joc amb 18 cartes. Així va néixer Virusbomb,que va ser editat per una editorial petita, no va arribar a engegar, i ell mateix va haver de comprar les còpies que en van quedar.

Mentre esperava resposta d'una editorial per a un altre projecte, ell i la seva sang de La Rioja van començar a projectar La Viña. El va portar al certamen de Còrdova el 2017; quan va veure que la gent no només el provava, sinó que en gaudia, va pensar: "aquí hi ha joc". A la trobada Protos y Tiposdel 2018, ens va arribar el dossier i vam veure-hi un repte de regles molt senzilles però amb una gran càrrega tàctica i oportunisme. A La Viñaens disputem l'herència d'unes vinyes amb fins amb altres tres pretendents. Per guanyar haurem de recórrer una passada de la vinya, recollint grans de raïms de diverses menes i evitant que els nostres oponents agafin aquells que els interessen. Si això no fos prou feina sota l'implacable sol mediterrani, haurem de mesurar ben bé l'espai dels nostres cabassos per poder satisfer els encàrrecs de les bodegues que esperen els fruits per tal de poder produir el vi. Des de la seva publicació el 2019, La Viñaha rebut grans elogis per part de la comunitat internacional, encara que no tothom ha après a pronunciar la lletra ñ.

Des dels seus inicis continua obstinat a tirar endavant un joc que passi a Logronyo, encara que l'hagi d'autoeditar. Admet no ser gaire bo farolejant i creu que mai no aconseguirà guanyar la primera partida de res.

"Ara tinc un altre "subvici": crear jocs. Vaig descobrir que en si mateix és un joc... al qual hi pots jugar sol, al teu cap, en qualsevol moment".