Posa't a la pell d'un intrèpid viatger del desert a Sand

Fa molt que es va acabar l'era daurada dels éssers humans. Ningú recorda el que hi havia en aquest indret, al que la gent es refereix únicament com el desert. Uns quants viatgers valents desafien la calor i les dunes per transportar mercaderies entre les darreres comunitats humanes, que sobreviuen entre les ruïnes d'antigues i esplendoroses ciutats o en campaments improvisats. Encara que l'únic objectiu d'aquests viatgers sigui guanyar tants diners com puguin, alhora i de manera més o menys deliberada, estan ajudant a retornar al vida al desert quan porten petites plantes des dels hivernacles artificials de les ciutats fins als racons més remots d'aquest oceà de sorra.

Dissenyat per Ariel di Costanzo i Javier Pelizzari, i il·lustrat per Ernest Sala i Mado Peña, Sand es pot gaudir en solitari o en grups de fins a 4 jugadors, a partir de 14 anys, en partides d'uns 120 minuts. Ideal per als jugadors experimentats o que anhelen un bon repte, Sand ofereix molt de joc en una caixa petita. A través d'una mecànica principal de pick up & deliver, l'objectiu dels jugadors consisteix a aconseguir la fortuna més gran al final de la partida, venent mercaderies en diferents llocs.

A Sand, els jugadors ens posarem a la pell d'aquests viatgers del desert, recorrerem els camins del tauler i visitarem les diferents localitats. Hi recollirem mercaderies per portar-les a altres llocs i així guanyar diners pel servei de transport. Creuarem les dunes sobre les nostres fidels erugues, les quals, si les cuidem amb cura, creixeran i ens ajudaran de manera més eficaç. Pel camí se'ns uniran companys que ens ajudaran i se'ns encomanaran missions que, un cop complertes, ens reportaran beneficis al final del viatge.

Els components

Com és habitual en els jocs de producció pròpia de Devir, la caixa és plena de components de gran qualitat, pensats per crear la millor experiència lúdica possible. Al tauler central es mostren les diferents localitzacions per les quals els jugadors desplaçaran les seves erugues: el port, a la part superior, i les ciutats, els oasis i els campaments sobre el desert. Entre tots aquests punts es mostren diferents camins: les rutes establertes (gris i verd) i les dreceres (taronja). Es tracta d'un tauler ple de detalls, tant estètics com funcionals, on els jugadors interactuaran buscant les mercaderies que més els convingui en cada moment.

D'altra banda, cada jugador comptarà amb un ampli tauler personal, com a quadern de viatge. Decorat amb cura, aquest tauler està produït amb un cartró a doble capa i compta amb un relleu pel qual mourem diferents indicadors i emmagatzemarem recursos. A la part esquerra hi ha els registres relacionats amb la nostra eruga (hidratació, de vital importància al desert, menjar i salut), de prestigi i d'oracions. També hi ha l'espai on emmagatzemarem els diners i un recordatori de les tarifes. A la meitat dreta hi ha els espais per a les fitxes d'acció, el registre de lliuraments i un espai per a les llosetes de companys de viatge que anirem desbloquejant. Tot allò que necessites gestionar en un espai bonic i ordenat!

Un dels components més cridaners i estètics del joc és el pedestal de daus. És una estructura que, un cop muntada, permet exposar els resultats dels quatre daus a la vista de tots els jugadors. Els daus es llancen una única vegada cada ronda, de manera que aquest pedestal assegura que cap cop fortuït alteri el resultat.

A més dels taulers, els daus i el pedestal, la caixa de Sand inclou més de 110 cubs de mercaderia de diferents colors, una baralla amb 40 cartes de missió, una bossa de roba i un munt de fitxes i llosetes.

La partida

Una partida a Sand es juga al llarg d'una sèrie de rondes o jornades de viatge, que alhora es divideixen en tres fases: matí, tarda i nit. A cada fase, els jugadors duen a terme el seu torn, en què podran fer fins a 8 accions diferents.

Per realitzar les diferents accions, cada jugador disposarà de quatre fitxes d'acció al tauler personal. Les fitxes d'acció representen el temps que inverteixen a fer les diferents accions del joc (i compte, perquè el temps és limitat!). Segons el color, els daus s'associen a les diferents fitxes d'acció i serveixen per determinar el tipus o la potència de les accions que es poden fer.

Entre les accions disponibles tenim: viatjar, carregar plantes, lliurar mercaderies, cuidar l'eruga, pregar, guanyar prestigi, compondre cançons o l'acció especial dels acòlits. Per moure'ns d'un lloc a un altre del mapa, cal fer l'acció de viatjar; per això, segons la ruta que prenem, haurem de pagar una sèrie de costos relacionats amb la salut de la nostra eruga. L'acció de carregar plantes, per altra banda, ens permet prendre aquesta mercaderia i emmagatzemar-la a la nostra eruga (a risc de perdre capacitat d'accions en els torns següents!); lliurar mercaderies ens permetrà guanyar diners pels béns que deixem; a través de l'acció de cuidar l'eruga podrem alimentar-la, donar-li aigua o curar les ferides; si preguem, obtindrem punts de pregària, que es poden gastar per augmentar momentàniament el resultat d'un dau; guanyar prestigi ens bonificarà amb diners quan lliurem mercaderies; compondre cançons també ens reportarà beneficis econòmics; i, finalment, l'acció especial dels acòlits, que només es pot dur a terme si comptem amb l'ajuda de la xamana, ens recompensarà amb plantes.

Cada acció té uns requisits concrets relacionats amb els daus. Per exemple, per carregar plantes haurem de fer servir la fitxa del color corresponent a la planta, independentment del seu valor numèric; per viatjar, però, el color no és rellevant, però si que ho és el nombre: ha de ser igual o superior al que indiqui la nostra lloseta d'eruga.

A poc a poc, els jugadors aniran guanyant diners amb les transaccions i aniran desbloquejant millores: nous companys amb habilitats útils, un refugi on emmagatzemar mercaderies, versions evolucionades de l'eruga, etc. Al final de la partida, a més dels diners acumulats, els jugadors sumaran diners addicionals per missions complertes, segells d'especialització, suport a les tribus menors o per les cançons que hagin compost.

Hi ha un munt d’opcions a l’abast i també múltiples formes de guanyar diners. I, per si no n'hi hagués prou, Sand inclou una sèrie de fitxes de viatger, dissenyades per a partides més avançades, en què els jugadors poden començar amb un punt d'asimetria. Cada viatger compta amb una habilitat única que pot orientar l’estratègia dels jugadors cap a determinades decisions o accions.

El mode solitari

Pels que prefereixen una experiència en solitari, Sand inclou un repte amb tres nivells de dificultat. El jugador s’enfrontarà a Alhazred, l’escriptor de còdexs. Aquest savi, que està decidit a tornar al desert la glòria del passat, comença la partida en un campament proper a les muntanyes i compta amb una baralla específica de cartes, que es fa servir per determinar el seu moviment.

La Kemushi Saga

L'ambientació temàtica de Sand s'emmarca a la Kemushi Saga, un univers màgic ple d'esperits en què es pot palpar la tensió entre el caos i l'ordre, entre allò natural i allò artificial. La història d’aquesta saga meravellosa s’explica a través de diversos jocs de taula, alguns ja publicats com Bitoku, Bamboo, Yokai Sketch o Silk, i altres encara per arribar (com Daitoshi). Tots els jocs de la Kemushi Saga comparteixen un rerefons temàtic i un art evocador, inspirat en referents estètics com les produccions de l'estudi Ghibli.

Punts de venda

Vols provar el darrer joc de producció pròpia de Devir? T'agraden els jocs tipus pick up & deliver o no saps què són i et genera curiositat saber-ne més? Vols gaudir d'una experiència única acompanyat de la teva eruga preferida? Corre a la teva botiga de confiança i reserva una còpia de Sand abans que s'acabin!