Catan

Parlar dels Colons de Catan és parlar del joc de taula modern més famós, més venut i més jugat del món. Els Colons de Catan, o Catan a seques, ha estat la porta d’entrada de molts de nosaltres als jocs de taula del tipus eurogames. Aquests jocs tenen unes mecàniques de les que Catan n’és el principal representant: gestió de recursos, mà de cartes, cursa per aconseguir els punts de victòria, negociació, o un joc base que es va enriquint amb l’aparició de diferents expansions… tot això li devem a Catan. Milers de jugadors de tot el món competeixen en tornejos internacionals per ser els millors colons possibles. Dècades després de ser dissenyat, Catan continua encapçalant les llistes dels més venuts i continua enriquint-se a mesura que creixen les ampliacions. Catan va ser el joc de taula que ho va canviar tot.

Un joc diferent per una nova generació

A finals dels vuitanta, un dentista amb problemes financers anomenat Klaus Teuber va recórrer a una de les seves passions, el disseny de jocs de taula, per intentar fer algun caler extra. El seu primer disseny, Barbarossa, va ser adquirit per una editorial i això el va animar a continuar. El 1995 en Klaus va acabar el disseny del seu últim joc, basat en l’exploració d’una illa desconeguda. Així naixia Els Colons de Catan: un joc d’estratègia que va ser tot un èxit. 25 anys després ha venut més de 20 milions de còpies a tot el món i s’ha traduït a múltiples llengües.

Una família que no para de créixer

Catan, després de tants anys, ha eixamplat el seu món afegint elements que fan molt més immersiva l’experiència de joc. El joc base es completa amb Catan: Expansió per 5-6 jugadorsque el fa més comlexe, perquè hi ha molts més colons en joc. De la mateixa categoria és Catan: Edició de viatge, una edició molt acurada en forma de maletí amb compartiments per les carreteres, pobles i ciutats, perquè te’l puguis endur a qualsevol lloc, o Catan: El duel, encara una altra volta al joc, pensat per a dos jugadors.

Després hi ha expansions que enriqueixen el joc base incloent-hi nous elements. Navegants de Catan afegeix l’exploració marítima a les mecàniques principals; aquesta expansió inclou vaixells i obre el món des de l’illa de Catan als mars circumdants. Amb Ciutats i Cavallers de Catan, el joc agafa més profunditat i un nou nivell d’interacció. L’illa de Catan es veu amenaçada amb l’arribada dels bàrbars i els cavallers han de defensar les ciutats (que puguin convertir-se en metròpolis) de les incursions. Mercaders i bàrbars introdueix nous elements de joc, de forma que puguis anar-los afegint de forma gradual, al ritme que vulguis, a les teves partides de Catan. Pirates i Exploradors canvia l’esquema de joc: disposem de diverses illes on omençar a explorar, obrint el joc a horitzons inesperats.

El seu èxit, que abans només s’havia vist en jocs com el Monopoly o el Risk, ha fet que es plantegin altres universos diferents. Per això existeix Catan: viatgers de les estrelles, amb el tema de l’exploració espacial com a fil conductor i Catan: Joc de Trons, que trasllada l’acció al món de fantasia de la Cançó de Gel i Foc. Prepara’t per colonitzar i construir les mítiques ciutats que apareixen a les novel·les i a la sèrie! Les característiques del joc han permès que es pugui adaptar també al segle XXI: al llarg dels anys han aparegut nombrosos videojocs per les diferents plataformes d’entreteniment digital.

Un èxit mai vist abans en un joc de taula

Catan ha canviat la manera d’entendre els jocs de taula obrint l’afició a persones a priori no interessades en aquest univers. És un joc que ha demostrat ser ideal per jugar en família, fins i tot amb els més petits. Té un cert nivell de complexitat però és fàcil d’entendre, tot i que és difícil jugar-hi bé. La corba d’aprenentatge és molt progressiva i per això no vols deixar de jugar. Que els jugadors no puguin ser eliminats, o que es puguin plantejar fites adaptades a cada jugador (fer el camí més llarg, construir una ciutat en un temps determinat…) són alguns motius que fan que sigui tan estimat i que s’hi jugui amb tant i amb tanta afició.

Catan no va aconseguir ser rendible fins alguns anys després de la seva creació.. Mentre gran jocs de taula com el Monopoly es basen en acumular diners de la manera més voraç possible i aconseguir arruïnar els contrincants, Catan acaba les seves partides quan el jugador més avantatjat arriba a un cert nivell. Gràcies als Punts de Victòria es pot mesurar el progrés de cada civilització. Klaus Teuber deia en una entrevista sobre aquest tema: “De manera deliberada, mai vaig voler que hi hagués diners en la mecànica del joc. El comerç de matèries primes fa que la dinàmica sigui menys complicada i de passada més elegant.”

El mercat lúdic del segle XXI l’han englobat les grans plataformes de videojocs i video consoles. El consum és individual, tot i la proliferació de jocs en línia. Es juga en solitari i l’objectiu és competir (o fins i tot humiliar) el rival. L’èxit de Catan és més sorprenent encara perquè apareix al moment àlgid d’aquest tipus de tecnologia digital. Un joc eminentment col·laboratiu, perquè només arribant a acords comercials amb els altres jugadors de Catan aconseguirem la victòria. El seu objectiu no és derrotar ni molt menys enfonsar el rival, sinó crear les sinèrgies necessàries per aconseguir la victòria abans que els altres. Potser aquí rau el gran èxit de Catan: és un joc intergeneracional que suposa un oasi en un món que moltes vegades avança massa ràpid.