V - Fires i premis: La consolidació de la Indústria

Fires i premis: La consolidació de la Indústria

Un dels símptomes que ens mostra que una indústria està en plenes facultats és l’aparició i consolidació d’esdeveniments perquè els creadors, dissenyadors i aficionats puguin conèixer-se, mostrar novetats i veure l’estat i el catàleg d’altres editorials. Actualment existeixen fires a nivell nacional i internacional, algunes amb una gran repercussió mediàtica. 

Una de les fires internacionals més grans és Les Gen Con (abreviació de Geneva Conventions). Aquesta fira va ser creada l’any 1968 pel carismàtic Gary Gygax, coautor del joc més famós de rol del món, Dungeons & Dragons. Anualment es celebra a la ciutat de Milwaukee, als Estats Units, després d’haver-se mogut per vàries ciutats. En aquestes trobades han estat presentats en innumerables jocs de rol de taula o en viu, wargames, jocs de cartes col·leccionables, jocs d’estratègia, de miniatures, de masmorres i videojocs, entre d’altres. Els assistents poden participar en diversos nivells de torneig i joc interactiu. Varis milers de persones assisteixen anualment a aquesta fira. 


Joaquim Dorca ens parla d’una altra de les principals fires de Jocs de Taula, la famosa Fira Spiel de Essen, un esdeveniment que reuneix les principals editorials, jugadors i autors, on es presenten jocs que marquen el ritme de les presentacions i novetats al llarg de l’any. “Un dels principals impulsors de la cultura del joc de taula és Tom Werneck, promotor de la Fira de Nuremberg (fira professional) i la Fira Spiel d’Essen (fira per consumidors). Werneck i el seu entorn van impulsar la creació del guardó Spiel des Jahres al millor joc de l’any a Alemanya, atorgat per un jurat independent i molt prestigiós, que aconsegueix mantenir-se aliè a les pressions del mercat.”

Juntament a l’auge de les fires, van començar a entregar-se els guardons als millors jocs de l’any. Això fa que els dissenyadors i creadors s’esforcin per aconseguir aquests premis. Uns reconeixements de públic i crítica que ajuden que la indústria segueixi creixent. Ens diu Dorca:“L’impacte comercial de la resolució anual de l’Spiel des Jahres a Alemanya va créixer de forma exponencial després de l’aparició de Catan. El joc de Klaus-Jürgen Wrede, Carcassonne, llençat l’any 2000, va vendre 1.000.000 de còpies el seu primer any i va repetir la xifra el segon any quan es va internacionalitzar i impactar a tot el món. Això va ser degut, per descomptat, al seu disseny, preu i poder de joc universal, però també a la potència i prestigi d’haver guanyat l’Spiel des Jahres i a l’existència d’una comunitat global de jugadors sensibles al seu efecte. Evidentment, no cada any es creen clàssics incunable com Catan o Carcassonne, que revolucionen les mecàniques del joc, de la mateixa manera que tampoc cada any es llencen pel·lícules o novel·les al mercat que construeixen una fórmula admirable i innovadora en la indústria del cinema o del llibre.”

Spiel des Jahres: sinònim de qualitat i innovació 

Joaquim Dorca passa a enumerar els guanyadors de l’Spiel des Jahres dels últims anys. Són jocs que gràcies a la seva jugabilitat, mecàniques o temàtica mereixen un reconeixement especial: “Els jocs universals, aquells que són rebuts pels jugadors com plantejaments lúdics veritablement nous, són pocs, però si repassem els guanyadors de l’Spiel des Jahres, ens trobem amb la majoria d’ells: 

 

1995: Catan, de Klaus Teuber

1996: El Grande, de Wolfgang Kramer i Richard Ulrich, amb una mecànica basada en les majories.

2001: Carcassonne, de Klaus-Jürgen Wrede, de col.locació de rajoles per torns.

2009: Dominion, de Donald X. Vaccarino, que estableix el paradigma del draft de cartes amb motor de joc. 

2010: Dixit, de Jean-Louis Roubira, basat en l’storytelling. 

2016: Código Secreto, de Vlada Chvátil, que troba una nova forma de jugar amb paraules quan semblava tot inventat, memòria i complicitat entre jugadors.” 

 

Que un joc pugui posar a la seva caixa el segell que certifica que ha estat guardonat com a Joc de l’Any, Spiel des Jahres (en alemany) suposa un ampli reconeixement a nivell internacional. No només atrau l’atenció d’editorials i compradors, sinó que les seves vendes es veuen incrementades exponencialment. 

 

L’Spiel des Jahres va ser creat l’any 1978 amb el ferm propòsit de premiar l’excel·lència del disseny de jocs. La popularitat d’aquest premi és un dels principals factors que influeix en la qualitat dels jocs originaris d’Alemanya. Una nominació a l’Spiel des Jahres pot incrementar les vendes típiques de 500-3.000 còpies fins a prop de les 10.000; un guanyador pot esperar vendre entre 300.000 i 500.000 còpies; tot un reclam per editorials i compradors! 

 

Joaquim Dorca segueix aquesta línia de pensament: “L’Spiel des Jahres no només identifica possibles fenòmens comercials, sinó que cerca noves mecàniques de joc fàcils i naturals de comprendre per la majoria dels consumidors potencials. Es tracta de la màxima expressió de l’impacte que té la creativitat dels autors de jocs en la construcció dels catàlegs de la indústria i en l’imaginari lúdic dels aficionats. Cada nova mecànica introduïda pels guanyadors és incorporada ràpidament a jocs que arribaran combinats amb altres mecàniques existents o innovadores, barrejats amb temàtiques clàssiques o mai explorades anteriorment. Es tracta d’un veritable efecte dominó que multiplica les possibilitats de trobar jocs que suposin nous reptes i altres formes de divertir-se jugant. El dinamisme creatiu pel que fa als continguts i els nivells de jocs estan, en conseqüència, garantits cada any.” 

 

“Els jocs premiats amb l’Spiel des Jahres tenen garantia de qualitat i també de vendes. No sempre aconsegueixen establir-se com a long-sellers, però el fet que el catàleg de Devir acumuli fins a 20 títols que han guanyat l’Spiel des Jahres en qualsevol de les categories mencionades no resulta aliè a l’èxit comercial de l’editorial.”  

* Aquest text correspon a una sèrie de lectures i anàlisis de la feina de l’any 2019 de Joaquim DorcaManual de juegosper l’Editorial Devir S.A. Iván Fernández Frías